مقالات

رنگ پودری چیست؟

رنگ پودری چیست؟

روکش فلز روش رایجی برای بهبود مقاومت در برابر خورندگی است. استفاده از روکش اغلب نسبت به‌جایگزین‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. مانند آلیاژ مقاوم در برابر خورندگی. استفاده از کربن استیل 1018 و روکش کردن آن برای جلوگیری از خورندگی می‌تواند ارزان‌تر از فلز ضدزنگ 316 باشد. به همین دلیل، روکش‌ها توسط روش معروفی به نام رنگ پودری خیلی رایج شده‌اند.

این نوع روکش لایه‌ای محافظتی است که به موادی که نیاز به محافظت از خورندگی دارند پوشش ارتجاعی می‌دهد. برخلاف دیگر فرآیندهای روکش، نوعی فرآیند روکش خشک است. یعنی وقتی در مواد پایه از آن استفاده می‌شود، حالت‌جامد دارد. بعضی از روکش‌ها برای اهداف چسبندگی به‌صورت مایع استفاده می‌شوند. به‌این‌علت به‌صورت خشک‌شده به کار می‌روند که بتوانند از الکترواستاتیک‌ها برای چسباندن مواد روکش به لایه تحت پوشش استفاده کنند.

بااینکه تمامی آن‌ها خصوصیات مشابهی دارند رنگ پودری دارای رنگ، ترکیبات شیمیایی و ضخامت‌های مختلفی است.

از آن چگونه استفاده می‌شود؟

شاید رایج‌ترین روش استفاده از رنگ پودری از طریق تفنگ اسپری باشد. این روش مواد روکش را به سمت لایه تحت پوشش میراند درحالی‌که به ذرات، انرژی الکترواستاتیک وارد می‌کند. لایه تحت پوشش نشست کرده و با این کار ذرات الکتریکی را جذب و به تشکیل رشته کمک می‌کند.

زمانی که روکش شد، مواد در یک اجاق پخت قرار می‌گیرند. گرما باعث می‌شود پودرها به هم بچسبند و بدون نیاز به شارژ الکتریکی به مواد پایه وصل شوند. از نور یوی نیز می‌توان به‌جای اجاق‌های پخت استفاده کرد.

روش دیگر استفاده از رنگ پودری استفاده از بسترسیال است. در این فرآیند، مواد پایه گرما داده می‌شوند و سپس در کانتینری که پر از مواد رنگ پودری است مخلوط می‌شوند. بخش روکش شده بسته به نوع مواد پایه و روکش احتمالاً تحت عمل پخت قرار می‌گیرد.

انواع مختلف آن کدم‌اند؟

بااینکه انواع مختلفی از روکش‌های پودری وجود دارند که بسته به شرایط و پیش‌نیازهای کاری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، این مواد عمدتاً به دو گروه ترموپلاستیک و ترموست تقسیم می‌شوند.

  1. ترموپلاستیکها نوعی از مواد هستند که می‌توانند با بیشتر از یک‌بار گرما تنظیم شوند. این کار برای حذف روکش و روش‌های پخت دیگر مفید است. آن‌ها به‌طورکلی رساناتر هستند و توانایی عالی‌ای در تاب‌آوری دارند بدون اینکه بشکنند. به‌طورکلی، مقاومت شیمیایی زیادی هم دارند. نمونه‌های مختلف آن عبارت‌اند از: پلی‌استر، پلی وینیل کلرید و نایلون.
  2. ترموستها انواعی از مواد روکش هستند که خطوط متقاطعی میان ساختارهای مولکولی خود زمان نگه‌داری ایجاد می‌کنند. زمانی که در حال پخت هستند کمتر تحت تأثیر دما قرار می‌گیرند که این مزیت باعث می‌شود برای کاربردهای با دمای بالا ایدئال باشند. همچنین از انواع دیگر ترموپلاستیکها مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

چه فلزهایی می‌توانند رنگ پودری شوند؟

تقریباًهمه فلزات می‌توانند رنگ پودری شوند. علت آن این است که می‌توانند انرژی الکترواستاتیک را برای چسباندن مواد رنگ پودری به آن‌ها ذخیره کنند. بعلاوه، دماهای بالای پخت آن‌قدر زیاد نیست که برای فلزها مضر باشد.

ممکن است بعضی از پلاستیک‌ها و سایر مواد نتوانند پودر را از طریق الکترواستاتیک‌ها به خود بچسبانند. به‌خصوص که پلاستیک‌ها امکان دارد قادر به تحمل گرمای اجاق‌های پخت نباشند. در این موارد روکش‌های پودری خاصی ممکن است با نور یوی پخته شوند تا از دماهای بالا در امان باشند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *