مقالات

گالوانیل چیست؟

گالوانیل

روکش‌های فداکارانه روشی عالی برای محافظت از مواد پایه زیرین از تأثیرات خورندگی هستند. یک ترکیب محبوب، پوشش فلز کربن با لایه‌ای از روی به نام فلز گالوانیزه است. اگرچه فرآیندهای گوناگونی برای استفاده از این لایه روی وجود دارد یکی از مهم‌ترین آن‌ها گالوانیل نام دارد.

 آن مشابه فلزهای گالوانیزه دیگر است. شاید بیشتر شبیه گالوانیزه گرم است. برای ساختن فلز گالوانیل، مواد، داخل یک وان آلیاژ مایع روی ریخته می‌شوند. این روی بدون هیچ تغییری در ویژگی‌های متالورژی لای روی یا فلز به سطح می‌چسبد. این ضرورتاً فرآیند گالوانیزه گرم است. سپس فلز گالوانیزه از میان ‌یک تیغه کم‌فشار و حجم زیاد که روکش اضافی را قبل از اینکه خشک شود از فلز برمی‌دارد، عبور می‌کند. این باعث تشکیل روکش روی بر روی فلز می‌شود که ضخیم‌تر از فلز گالوانیزه استاندارد است. سپس این مواد داخل کوره قرار داده می‌شوند و تا زمانی که فلز در زمان مشخصی به دمای پخت برسد در آن نگه‌داشته می‌شوند. این کار برای روی و سطح آلیاژ این امکان را فراهم می‌کند که با یکدیگر ترکیب شوند. سپس فلز گالوانیل شده در ابعاد مشخصی بریده می‌شود.

فواید و معایب گالوانیل

استفاده از فلز گالوانیل نسبت به فلز روکش نشده یا مواد روکشی دیگر مزیت‌هایی دارد. گالوانیل عمدتاً برای نقاشی طراحی می‌شود. پوشش مات روکش روی جاذب‌تر از فلز گالوانیزه استاندارد است که باعث می‌شود نقطه‌ها به سطح بهتر بچسبند. این فلز همچنین دارای نوعی روکش روی است که سخت‌تر از انواع فلزهای گالوانیزه دیگر است. این امر مقاومت آن را در برابر کشش و آسیب‌های دیگر که می‌توانند فلز را در زیر محیط قرار دهند، افزایش می‌دهد. انعطاف‌پذیری و قابلیت جوش‌پذیری روکش بهتر از فلزات گالوانیزه دیگر است. استفاده از آن‌همچنین مقاومت بیشتری در برابر خورندگی نسبت به فلزهای کربن روکش نشده دیگر فراهم می‌کند.

یک ایراد آن این است که به علت روکش ضخیمی که دارد میزان مقاومت یکسانی مانند فلز گالوانیزه در برابر خورندگی ندارد.

کاربرد رایج فلز گالوانیل شده

کاربردهای گالوانیل به دلیل اینکه انواع مختلفی از فلزات وجود دارند که می‌توانند گالوانیل شوند، خیلی گسترده است. به‌عنوان‌مثال، یک فلز کربن باریک ممکن است گالوانیل شده و تبدیل به دسته روی بدنه اتومبیل شود، اما فلز کم آلیاژ قدرت بالا با گالوانیل شدن در اسکلت ساختمان از آن استفاده می‌شود. این فرآیند می‌تواند روی فلزهایی انجام شود که مخصوص کاربردهای شکل‌دهی، کشش عمیق، کاربردهای کششی زیاد، کاربردهای دریایی، عملیات جوشکاری و فعالیت‌های دیگر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *