مقالات

از ورق فلز چه استفاده‌ای می‌شود؟

از ورق فلز چه استفاده‌ای می‌شود؟

از آن‌هم در اهداف سازه‌ای و هم زیبایی‌شناسی استفاده می‌شود. تقریباً همه تاجران ماهر با انواع مختلف فلزهای ورقه‌ای به نحوی سروکار داشته‌اند. در اینجا چند مورد از رایج‌ترین کاربردهای آن را ذکر می‌کنیم.

ورق فلز چیست؟

آن‌یک طبقه‌بندی کلی از فلزهایی است که ضخامت آن‌ها تقریباً 0.018 to 0.250 می‌باشد. ضخامت آن اغلب به‌جای اینکه با اینچ یا میلی‌متر تعیین شود بر اساس درجه طراحی می‌شود. هرچند، انواع مختلف فلزات، سیستم درجه‌بندی کاملاً متفاوتی برای طراحی ضخامت خوددارند. آلومینیوم، فلز، فلز گالوانیزه، مس، برنج و برنز تنها چند نمونه از انواع مختلف فلزات هستند که برای ساختن ورق فلز از آن‌ها استفاده می‌شود.

ورق فلز چه کاربردهایی دارد؟

موارد استفاده آن بسته به نوع فلز به‌کاررفته در آن متفاوت است. فقط انواع مشخصی از آن قادر به رعایت استانداردهای عملکردی در کاربردهای ویژه هستند. اغلب اوقات نوع مواد مشخص می‌کند که ورق فلز چه کاربردی دارد:

ورق فلز کربن: اغلب برای اهداف ساختمانی کلی مورداستفاده قرار می‌گیرد مخصوصاً زمانی که مسئله خورندگی مطرح نباشد یا نوعی فرآیند پوششی بعد از ساخت برای محافظت فلز از عنصرها انجام شود. از آن می‌توان در همه کارها از بدنه خودرو گرفته تا تابلوهای انبار استفاده کرد. دلیل همه‌کاره بودن آن، مقرون‌به‌صرفه بودن است و اینکه در مقایسه با مس و آلومینیوم مقاومت کششی خیلی زیادی دارد.

ورق فلز گالوانیزه: شکلی از ورق فلز کربن فولاد است که وارد فرآیند گالوانیزه شده است. در این فرآیند زینک اکسید روی برای محافظت از زنگ‌زدگی سطح خارجی فلز روکش می‌شود. از ورق گالوانیزه معمولاً در بخش‌های حمل‌ونقل و اشیایی که در معرض آب قرار دارند از قبیل تجهیزات گلخانه‌ای، سطل، شیلنگ‌های آبیاری و کشتی‌های دریایی استفاده می‌شود.

ورق فلز ضدزنگ: معمولاً به علت عنصرهای آلیاژی اضافی در ترکیب خود گران‌تر از گالوانیزه یا کربن استیل است. اگرچه این عناصر آلیاژی مقاومت آن در برابر خورندگی را افزایش می‌دهند. توانایی مقاومت در برابر خورندگی باعث شده است از آن در کاربردهای مهمی ازجمله اجزای موتور هوافضا، ساختارها و کشتی‌های دریایی با عملکرد بالا، تجهیزات پردازش دارویی و غذایی استفاده شود. ورق فلز ضدزنگ ظاهر زیباشناسی خوبی دارد که باعث محبوبیت آن در استفاده از تابلوها و لوازم تبلیغاتی گشته است.

ورق آلومینیوم: دارای یک‌سوم چگالی فلز است که این ویژگی، آن را برای کاربردهایی مفید کرده که وزن در آن‌ها عامل مهمی است. همچنین در برابر خورندگی کاملاً مقاوم است. ترکیب این دویژگی ورق آلومینیوم را به بهترین انتخاب برای اجزای قایق، سازه‌های دریایی، ظروف آشپزی، بخش‌های خودرو هوافضا تبدیل کرده است. ورق مس: به علت رسانایی الکتریکی، جذابیت ظاهری و شکل‌پذیری شناخته‌شده است. در تجهیزاتی که الکتریسیته باید به‌آسانی به قطعه‌ها منتقل شود مثلاً در وسایل جوشکاری یا انواع خاصی از سیستم‌های باتری خور. به علت قابلیت انعطاف ویژگی‌های زیباشناختی فوق‌العاده آن در تزئینات خانگی و سایر اشکال کارهای هنری کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *