مقالات

ترکیب فولاد ضد زنگ چیست؟

ترکیب فولاد ضد زنگ چیست؟

ترکیب فولاد ضد زنگ برای بسیاری از کاربردها که در آن استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و کیفیت سطح کلیدی است، سودمند است. اما دقیقاً چه چیزی باعث می شود که فولاد ضد زنگ محافظت و جذابیت زیبایی را که ما انتظارش را داریم ارائه دهد؟

مفید است که در مورد فولاد ضد زنگ به عنوان هر آلیاژ فولادی که حداقل 10.5٪ کروم دارد فکر کنید. ترکیب فولاد ضد زنگ ممکن است شامل کربن، سیلیکون، منگنز، فسفر، گوگرد، نیکل، مولیبدن و تیتانیوم باشد. هر یک از این عناصر آلیاژی کیفیت فلز خاصی را تقویت می کند. با درجات مختلف فولاد ضد زنگ و فرمت های مختلف از جمله ورق فولاد ضد زنگ، ورق فولادی ضد زنگ، میله فولادی ضد زنگ و لوله استنلس استیل، ترکیبات منیفولد فولاد ضد زنگ منجر به فهرست گسترده ای از امکانات می شود.

این آلیاژها چه ویژگی های خاصی را افزایش می دهند؟
ترکیب فولاد ضد زنگ امکان استفاده در صنعت لوازم خانگی را فراهم می کند

خواصی که در پاسخ به برخی عناصر آلیاژی نشان می‌دهند عبارتند از: چقرمگی، مغناطیس، استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر تنش، دوام، کارایی و قابلیت عملیات حرارتی. با بیش از 150 گرید مختلف فولاد ضد زنگ، تغییرات بی شماری در ترکیب منجر به ترکیب های مختلفی از هر یک از این خواص می شود.

ترکیبات خانواده های فولاد ضد زنگ چیست؟
نسبت فلزاتی که آلیاژ را تشکیل می دهند تعیین می کند که درجه فولاد ضد زنگ به کدام خانواده تعلق دارد. درک پنج خانواده مختلف فولاد زنگ نزن – آستنیتی، فریتی، آستنیتی-فریتی (دوبلکس)، مارتنزیتی، و سخت شده در اثر بارش- یکی از راه‌های به یاد آوردن چگونگی تأثیر ترکیب فولاد ضد زنگ بر خواص مکانیکی است.

آستنیتی: میزان کروم، مولیبدن و نیکل در فولادهای زنگ نزن آستنیتی بیشتر است. این مقاومت در برابر خوردگی، استحکام را بهبود می بخشد و یک فولاد ضد زنگ تولید می کند که به راحتی خم می شود و شکل می گیرد.
فریتیک: یکی از عوامل متمایز کننده فولاد ضد زنگ فریت، مغناطیسی بودن آن است. ترکیب فولادهای زنگ نزن فریتی دارای سطوح کروم بالا و سطوح کربن پایین تر است. این باعث مقاومت بیشتر در برابر استرس می شود.
آستنیتی-فریتی (دوبلکس): فولادهای ضد زنگ دوبلکس خواص آستنیتی و فریتی را با هم ترکیب می کنند. این امر محافظت فلزات در برابر خوردگی را افزایش می دهد. ترکیب فولادهای ضد زنگ دوبلکس آن را به گزینه ای عالی برای محیط های دریایی تبدیل کرده است. فولادهای دوبلکس مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی کلرید تنشی نشان می دهند که زمانی رخ می دهد که یک محیط خورنده (مانند قرار گرفتن در معرض اقیانوس) با تنش کششی همراه شود. علاوه بر این، اغلب در صنایع نفت و گاز دیده می شود.
مارتنزیتی: ویژگی ترکیبی فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی افزایش کربن است. مانند فولادهای فریتی، آنها مغناطیسی هستند. با این حال، افزایش کربن باعث می شود فولادهای مارتنزیتی در برابر خوردگی مقاومت کمتری داشته باشند.
رسوب-سخت شدن: ترکیب فولادهای زنگ نزن سخت کننده رسوبی شامل 15-17.5 درصد کروم و 3-5 درصد نیکل است. مقادیر کمی از آلومینیوم، مس و نیوبیم نیز وجود دارد. این ترکیب باعث ایجاد یک فولاد ضد زنگ فوق العاده قوی، بادوام، سخت و مقاوم در برابر خوردگی می شود.
برخی از گریدهای فولاد زنگ نزن آستنیتی کدامند؟
ترکیب فولاد ضد زنگ امکان استفاده در صنعت هوافضا را فراهم می کند

فولاد ضد زنگ 201 – ترکیب فولاد ضد زنگ 201 شامل کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیکون، نیکل، نیتروژن و 16 تا 18 درصد کروم است. احتمالاً آن را در صنعت خدمات غذایی برای مواردی مانند تجهیزات پخت و پز و لوازم تجاری و همچنین صنایع معماری و خودرو مشاهده خواهید کرد. Kloeckner Metals 201 ورق فولادی ضد زنگ 201، ورق فولاد ضد زنگ 201LN، ورق فولاد ضد زنگ 201 و ورق فولاد ضد زنگ 201LN را عرضه می کند.
فولاد زنگ نزن 301 – ترکیب فولاد زنگ نزن آستنیتی 301 مشابه 201 است. شامل کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیکون، نیکل، نیتروژن و 16 تا 18 درصد کروم است. با این حال، سطح منگنز آن بسیار کمتر و تقریباً دو برابر مقدار نیکل آن نسبت به 201 است. به احتمال زیاد 301 را در اجزای مورد نیاز در صنعت هوافضا خواهید دید. Kloeckner Metals ورق فولادی ضد زنگ 301 را عرضه می کند.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: WHAT IS THE COMPOSITION OF STAINLESS STEEL?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *