مقالات

راهنمای جوشکاری آلومینیوم (بخش دوم)

راهنمای-جوشکاری-آلومینیوم-(بخش-دوم)

جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

متوجه خواهید شد که چندین مورد از فرآیندهای جوشکاری ذکر شده در بالا شامل “جوشکاری قوس الکتریکی” در نام آنها می شود. خوب این به چه معنی است؟

جوشکاری قوس الکتریکی یک فرآیند جوشکاری بسیار رایج است که برای گرم کردن فلز به برق نیاز دارد. همانطور که جریان الکتریسیته از فلز پرکننده – که به عنوان میله یا الکترود نیز شناخته می شود – روی فلز پایه برای اتصال جریان می یابد، قوس ایجاد می شود. انواع مختلفی از جوشکاری قوس الکتریکی می تواند از نظر نوع جریان مورد نیاز یا اینکه جوشکاری نیمه اتوماتیک، کاملا اتوماتیک یا دستی است متفاوت باشد.

جوشکار آلومینیوم TIG

احتمالاً محبوب ترین روش برای جوشکاری آلومینیوم، جوشکاری قوس تنگستن با گاز است که در غیر این صورت جوشکاری TIG (گاز بی اثر تنگستن) نامیده می شود.

جوشکاری TIG به ویژه هنگام کار با آلومینیوم سبک تر بسیار عالی است. به علاوه، از نظر مکانیکی قوی و از نظر بصری جذاب است. به این دلایل، با افزایش محبوبیت آلومینیوم در صنعت خودرو، به یک دوره طلایی واقعی رسید. اکثر جوشکاران حرفه ای که در صنعت خودرو کار می کنند، فرآیند جوشکاری TIG را ترجیح می دهند.

چه چیزی در طول جوشکاری TIG انتظار می رود

جوشکاری TIG یک فرآیند جوشکاری دستی است و گاهی اوقات به دلیل کندی مورد انتقاد قرار می گیرد. با این حال، زمانی که یک اپراتور ماهر باشد، تفاوت در سرعت جوش در مقایسه با سایر فرآیندها ناچیز است.

وقتی قوس را روشن می کنید، ابتدا متوجه یک منطقه یخ زده خواهید شد. این منطقه یخبندان به عنوان پاک کننده نیز شناخته می شود. این لایه اکسیدی در حال ذوب شدن است.

میله پرکننده را نمی توان تا زمانی که یک گودال مرطوب براق را مشاهده کرد، که نشان می دهد لایه اکسید از طریق ذوب شده است. سرعت سفر شما باید با سرعت ذوب آلومینیوم مطابقت داشته باشد. همانطور که سیم را به صورت دستی تغذیه می کنید، در امتداد خط جوش داده می شوید. شما به دنبال قوس مخروطی خوب و پایدار هستید.

جوشکار آلومینیوم میگ

گاهی اوقات به عنوان راه سریع‌تر برای جوشکاری آلومینیوم، فرآیند جوشکاری با قوس فلزی گاز (GMAW) یا “MIG” در نظر گرفته می‌شود. جوشکاری MIG با استفاده از تفنگ قرقره نیمه خودکار است و برای جوشکاری آلومینیوم ضخیم تر بهتر در نظر گرفته می شود.

آرگون معمولاً گازی است که در جوشکاری MIG استفاده می شود. همچنین می توانید یک ترکیب آرگون-هلیوم تهیه کنید. هلیم قوس را افزایش می دهد و به طور کلی برای فلزات ضخیم تر بهتر است.

چند توصیه برای جوشکاری MIG

اسلحه های قرقره گاهی می توانند کمتر از فرآیند دابینگ دستی جوشکاری TIG قابل پیش بینی باشند. دستگاه‌های جوشکاری توصیه‌ای برای سرعت سیم دارند، اما بسته به اینکه چقدر می‌توانید تفنگ قرقره را در آن سرعت و دما کنترل کنید، می‌توانید آن را کاهش دهید. سوزاندن نوک های تماس در طول جوشکاری MIG رایج است، بنابراین برنامه ریزی کنید که تعداد بیشتری از آنها را داشته باشید.

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام جوشکاری MIG نوع زاویه است. به طور کلی، هنگام استفاده از تفنگ قرقره برای جوشکاری آلومینیوم، زوایای فشار ترجیح داده می شود. زاویه تفنگ قرقره بر عملکرد تمیز کردن و تخلخل جوش تأثیر می گذارد.

استفاده از هیت سینک در حین جوشکاری MIG نیز توصیه می شود. هیت سینک ها با توزیع گرما از تفنگ قرقره، جوش را کمی کندتر می کنند. این برای اولین بار یادگیری نحوه جوش MIG بسیار عالی است و همچنین به جلوگیری از ترک خوردن کمک می کند.

به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

برس استون و استیل ضد زنگ برای تمیز کردن پایه آلومینیومی و میله پرکننده
دستگاه جوش TIG/MIG با پدال پا
یک اینورتر – اگرچه از نظر فنی مورد نیاز نیست، اما ماشین‌های جوشکاری را بسیار کارآمدتر از ترانسفورماتورهای معمولی می‌کند
گاز محافظ
ورق یا صفحه آلیاژ آلومینیوم قابل جوش
میله پرکننده آلومینیومی مناسب
صفحه فیکسچر آلومینیومی (جنگ) برای جلوگیری از علائم قوس و ایمن سازی مواد کار در سرتاسر جوش
سینک های حرارتی توصیه می شود
تجهیزات حفاظت فردی، از جمله دستکش، آستین بلند و کلاه ایمنی

راه اندازی ماشین

بسیاری از دستگاه های جوش شامل گزینه جوش TIG و MIG هستند. بسته به فرآیندهای جوشکاری ترجیحی شما، زمانی که از شما می خواهد ابزار را انتخاب کنید، TIG یا MIG را انتخاب کنید.

بعد، فلز کار را انتخاب می کنید. به عنوان مثال: 100٪ الکترود آرگون مثبت، در صورت جوشکاری MIG.

سپس، قطر، سرعت سیم و ضخامت را تایپ می‌کنید. توجه داشته باشید که آمپر مورد نیاز مستقیماً به ضخامت آلومینیوم در حال جوش بستگی دارد.

ملاحظات اضافی هنگام جوشکاری با آلومینیوم

در مقایسه با فولاد جوش، همه چیز در جوشکاری آلومینیوم حساس تر است. این باعث می شود جوشکاری آلومینیوم کمی چالش برانگیزتر شود.

منبع نیرو

یکی از تفاوت های اصلی در جوشکاری آلومینیوم، منبع انرژی مورد نیاز است. آلومینیوم را فقط می توان با جریان متناوب جوش داد. AC از لایه فیلم اکسیدی عبور می کند که در دمای بالاتر از آلومینیوم ذوب می شود.

جریان جوشکاری DCEN منفی به مثبت می شود. این برای جوشکاری فولاد، آلیاژهای نیکل و تیتانیوم استفاده می شود. اما از طریق اکسید آلومینیوم نمی شکند. اگر بخواهید با جریان DCEN جوش دهید، جوش دوده ای خواهید داشت که پس از کمی صیقل دادن، سوراخ هایی در سراسر جوش ظاهر می شود. این کار نمی کند.

جریان جوشکاری DCEP با قطبیت معکوس جریان دارد. هنگامی که جریان از قطعه کار به الکترود می رسد، عمل تمیز کردن مورد نظر را دریافت می کنید. با این حال، الکترود بیش از حد گرم می شود و منجر به قوس ناهموار می شود. بنابراین، حتی اگر عمل تمیز کردن خوب است، الکترود آنقدر داغ می شود که میله پرکننده شما یک توپ در نوک آن تشکیل می دهد و نمی تواند به فلز پایه بپیوندد.

با جریان AC ترکیبی از EP و EN دریافت می کنید. ورودی گرمای خوب و عملکرد تمیز کنندگی خوب، جوشکاری آلومینیوم را قابل دوام می کند.

هدایت حرارتی

آلومینیوم همچنین رسانایی حرارتی بیشتری نسبت به فولاد دارد. گرمای ایجاد شده هنگام جوشکاری آلومینیوم سریعتر از جوشکاری آلیاژهای مبتنی بر آهن پخش می شود. این پتانسیل شروع سرد را افزایش می دهد، جایی که نفوذ جوش خیلی کم عمق است.

پتانسیل برای دهانه ها

افزایش رسانایی حرارتی همچنین می تواند پتانسیل ایجاد دهانه های بزرگ یا فرورفتگی های مقعر در یک جوش را افزایش دهد. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که وقتی به انتهای جوش می‌رسیم، گرمای بیشتری نسبت به شروع جوش وجود دارد، زیرا گرما در سراسر فلز پخش شده است. دهانه ها باید پر شوند.

عوامل دیگری که بر جوش تأثیر می گذارد

طول قوس – طول قوس بر نفوذ جوش و شکل سطح جوش تأثیر می گذارد. مقدار زیادی به تعداد آمپرهای استفاده شده بستگی دارد
زاویه مشعل
نوع لیوان گاز
گاز محافظ – هم جریان و هم نوع
الکترود – هم نوع و هم قطر
ضخامت آلومینیوم
چه کسی جوش می دهد؟ راحتی، دانش و مهارت جوشکار را نباید نادیده گرفت.

انواع جوش رایج

اتصال گوشه بیرونی / اتصال لبه – لبه بیرونی دو صفحه که 90 درجه موازی با یکدیگر قرار دارند. یکی از مفاصل ساده تر در نظر گرفته می شود. برای نگه داشتن قوس بلندتر در مقایسه با سایر اتصالات و استفاده از قطره چکه یا سینی هنگام جوشکاری توصیه می شود.
اتصال گوشه داخلی – لبه های دو صفحه با زاویه 90 درجه به یکدیگر متصل می شوند. معمولاً یک شیار برای پر کردن ایجاد می کند که نفوذ خوبی دارد. توصیه می شود در طول جوش، قوس محکمی داشته باشید.
مفصل لب به لب – دو قطعه که در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. فقط سطح بالا و پایین را می توان جوش داد. بدون نفوذ خوب، این جوش استحکام یک جوش فیله چند پاسی یا اتصال اریب را ندارد.
اتصال لبه ای – اغلب برای اتصال دو قطعه با ضخامت های متفاوت به یکدیگر استفاده می شود. قطعات روی هم قرار می گیرند. از نوع فیله ای در نظر گرفته می شود و می توان جوش را در یک یا هر دو طرف انجام داد.
اتصال سه راهی – اتصالات جوشکاری سه راهی زمانی ایجاد می شود که دو قطعه با زاویه 90 درجه قطع شوند. این باعث می شود که لبه ها در مرکز یک صفحه یا جزء در یک “T” به هم نزدیک شوند. اتصالات سه راهی نوعی جوش فیله ای در نظر گرفته می شود و همچنین می تواند هنگامی که یک لوله یا لوله بر روی صفحه پایه جوش داده می شود تشکیل شود. توصیه می شود قوس کوچک و محکم نگه دارید، حداقل شکل زاویه مشعل.
تعمیر آلومینیوم ریخته گری – ریخته گری ها اکسیداسیون بیشتری دارند، بنابراین توصیه می شود اجازه دهید تا عملیات تمیز کردن برای مدت طولانی تر از حد معمول اجرا شود.

نشانه های یک جوش خوب

جوش یکنواخت و یکنواخت است. به نظر می رسد یک پشته سکه است.
هیچ تخلخل و ترک وجود ندارد. برای دید بهتر می توانید این را با پولیش دادن جوش بررسی کنید.
عمق ذوب مناسب به ضخامت فلز. یک مقطع جوش را می توان برش داد تا مشخص شود که آیا عمق همجوشی با ضخامت فلز مطابقت دارد و بادوام است یا خیر.
جوش خم نمی شود این بدان معنی است که گرمای مناسب در سراسر جوش اعمال شده است.
جوش در تراز با جیگ است. این نشان می دهد که قطعات بدون هیچ شکافی محکم به هم چسبیده اند.

اشتباهات رایج مبتدیان

عدم تمیز کردن آلومینیوم قبل از جوشکاری. حتی زمانی که تمیز به نظر می رسد یا دارای درخشندگی محافظ روی آن است، باید آن را تمیز کنید. مطمئن شوید که هم صفحه/ورق فلزی پایه و هم میله پرکننده را تمیز کنید.
قوس خیلی طولانی. طول قوس بلند باعث می شود که میله قبل از اینکه وارد حوضچه آلومینیومی براق شود، ذوب شود. اگر نتوانید قوس را کنترل کنید، در معرض خطر تخلخل، وارد نشدن به ریشه اتصال و به طور کلی عدم همجوشی هستید.
گرمای بیش از حد در یک جوش. این باعث نرم شدن اتصال جوش می شود و باعث خم شدن آن می شود.
اگر نمی دانید چه درجه ای است، از آن استفاده نکنید. باز هم، همه آلومینیوم ها در مورد جوش پذیری یکسان ساخته نمی شوند. ضایعات فلزی نباید برای چیزهای مهم استفاده شود.

امیدواریم این به شما کمک کند تا مراحل و ملاحظات اصلی را هنگام جوشکاری آلومینیوم در نظر بگیرید. مهمترین نکته این است که ترکیب آلیاژ نحوه جوشکاری شما را تعیین می کند و به دنبال آن فرآیند جوشکاری خاص انتخاب شده است. آلیاژی را انتخاب کنید که قابل جوش باشد و همچنین با نیازهای مکانیکی محصول نهایی مورد نظر مطابقت داشته باشد. جوشکاری را انتخاب کنید که با آلیاژهای آلومینیوم آشنا باشد و فرآیند جوشکاری برای آنها راحت باشد و برای ضخامت آلومینیوم در حال جوش نیز مناسب باشد.

بخش اول این مقاله را از طریق

راهنمای جوشکاری آلومینیوم (بخش اول)

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: A GUIDE TO WELDING ALUMINUM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *