مقالات

DP STEEL: چرا فولاد دو فاز برای خودروها مهم است؟

DP-STEEL-چرا-فولاد-دو-فاز-برای-خودروها-مهم-است؟

فولاد دو فاز – یا فولاد DP – بخشی از دسته ای است که به عنوان فولادهای پیشرفته پیشرفته (AHSS) شناخته می شود. طبق گفته World Auto Steel، بخشی از انجمن جهانی فولاد، AHSS نتیجه خواص شیمیایی با دقت انتخاب شده است که از طریق فرآیندهای دقیق کنترل شده گرم و سرد می شود. نتیجه موادی است که سبک وزن و مقرون به صرفه است، اما می‌تواند استانداردهای ایمنی، آلاینده‌ها و عملکرد را رعایت کند. فولاد DP به ویژه به دلیل توانایی خود در جذب تصادفات انرژی بالا شناخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این جزء مفید در خودروسازی مدرن، ادامه مطلب را بخوانید.

فولاد دو فاز (DP) چیست؟

فولاد دو فاز DP حاوی مخلوطی از فریت و مارتنزیت است. “فاز دوگانه” به دو فازی اشاره دارد که در آن فریت و مارتنزیت برای دستیابی به ویژگی های خاصی پردازش می شوند. فاز فریت، با محتوای عمدتاً آهن خالص، به شکل‌پذیری کمک می‌کند، در حالی که فاز مارتنزیت استحکام کششی بالایی ایجاد می‌کند. این عناصر با هم طیف وسیعی از استحکام و شکل‌پذیری را در انواع فولاد DP ارائه می‌کنند.

کدام عناصر آلیاژی در فولادهای DP استفاده می شود؟

فولادهای DP توسط عناصر زیر آلیاژ می شوند:

ElementRange
Carbon (C)0.06%–0.20%
Manganese (Mn)1.5%-3.0%
Silicon (Si)0.15%
Chromium (Cr)0.5% or less
Molybdenum (Mo)0.2%-0.4%

سایر عناصر میکروآلیاژی مانند نیکل (Ni)، وانادیوم (V) یا نیوبیم (Nb) می توانند برای ایجاد ریزساختارهای خاص مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، نیوبیوم در افزایش پنجره پردازش فولادهای DP کم کربن مؤثر بوده و در نتیجه به مسائل شکل‌پذیری و جوش‌پذیری در شرایط خاص رسیدگی می‌کند.

فولاد DP چقدر شکل پذیر است؟

فولاد DP به دلیل ترکیبی از استحکام بالا و شکل پذیری خوب شناخته شده است. n-value، معیاری برای سختی کاری اولیه بالا، نشانگر خوبی برای سطح شکل پذیری یک فلز است. مقادیر بالای n فولاد DP نشان دهنده ظرفیت سخت شدن کرنش بیشتر و توانایی توزیع کرنش در محصول نهایی است.

فولاد DP چقدر قوی است؟

در میان فولادهای با استحکام بالا، فولادهای DP دارای استحکام کششی بالا (TS) هستند. رایج ترین سطوح TS برای فولادهای DP 600، 800 و 1000 مگاپاسکال است. پس از کار سخت شدن در حین شکل‌دهی، فولادهای DP را می‌توان در پخت نیز سخت کرد که باعث افزایش استحکام تسلیم آنها (YS) می‌شود. به عنوان مثال، یک ورق با 350 مگاپاسکال YS می تواند YS خود را به بیش از 500 مگاپاسکال با سخت شدن کار و سخت شدن پخت افزایش دهد.

کارایی و جوش پذیری چطور؟

در فولادهای DP، کربن و سایر عناصر آلیاژی به دقت متعادل می شوند تا خواص مکانیکی منحصر به فردی از جمله قابلیت جوشکاری نقطه ای مقاومتی ایجاد کنند. کارایی و جوش پذیری با توجه به تعادل عناصر متفاوت است. هنگام جوشکاری درجه های مقاومت بالاتر (DP 700/1000 و بالاتر) به خود، جوشکاری نقطه ای ممکن است به تنظیماتی در عمل جوشکاری نیاز داشته باشد.

فولاد دو فاز چه سودی برای صنعت خودرو دارد؟

بهبود مصرف سوخت
فولاد استحکام پیشرفته مانند فولاد DP به دلیل توانایی آن در کاهش وزن خودرو و بهبود مصرف سوخت، محبوبیت خود را در تولید خودرو افزایش داده است.

قدرت بالاتر
در مقایسه با فولادهای کم آلیاژ کم استحکام معمولی، فولادهای DP استحکام بالاتری را بدون کاهش شکل‌پذیری ارائه می‌کنند و می‌توانند برای برآورده کردن الزامات طراحی مشابه فلزات سنگین‌تر مورد استفاده قرار گیرند.

رتبه بندی تصادف
فولادهای DP همچنین توانایی جذب مقادیر زیادی انرژی را دارند که در شرایط تصادف بسیار مفید است. این ویژگی ها، همراه با هزینه تولید پایین، فولادهای DP را برای کاربردهای خودرویی بسیار مطلوب می کند.

شکل پذیری خوب
فولاد DP به دلیل ویژگی‌های شکل‌پذیری و عملکرد، برای کاربردهای پانل بیرونی بدنه بسیار مؤثر شناخته شده است.

مقاومت دندانی
یکی دیگر از مزایای صنعت خودرو، مقاومت در برابر فرورفتگی است. با مقاومت در برابر فرورفتگی فرصتی برای بهبود رضایت مشتری، کاهش ادعای گارانتی و کاهش آسیب های داخل کارخانه به وجود می آید. بخش بالایی از نارضایتی مشتریان از ساخت خودرو به شرایط فرورفتگی و دانگ نسبت داده می شود. این نارضایتی می تواند منجر به از دست دادن نهایی تجارت آینده شود. بنابراین، استفاده از فولاد DP می تواند از نظر استراتژیک برای خودروسازان مفید باشد.

چه نوع قطعات و محصولاتی از فولاد DP استفاده می کنند؟

فولادهای DP برای قطعات خودرویی که قرار است انرژی زیادی را در هنگام ضربه جذب کنند، مناسب هستند. فولادهای DP اغلب در کاربردهای خودرو زیر استفاده می شوند:

گریدکاربرد ها
DP 300/500 (C)بیرونی سقف، بیرونی درب، بیرونی سمت بدنه، سینی بسته، پانل کف
DP 350/600پانل کف، بیرونی هود، بیرونی سمت بدنه، روپوش، گلگیر، تقویت کننده های کف
DP 500/800قسمت داخلی سمت بدنه، قسمت داخلی پانل، ریل های عقب، تقویت کننده های شوک عقب
DP 600/980اجزای قفس ایمنی (ستون B، تونل پانل کف، گهواره موتور، سینی بسته زیر قاب جلو، تفنگ ساچمه ای، صندلی)
DP 700/1000ریل های سقف
DP 800/1180بالای ستون B

در نتیجه، این فولادها شکل پذیری عالی و سختی کاری بالا و رفتارهای سخت شدن پخت را ارائه می دهند. این ویژگی ها به طراحان خودرو اجازه می دهد تا گیج و وزن پانل های بیرونی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و در عین حال مقاومت در برابر فرورفتگی را حفظ یا بهبود بخشند. در عین حال، آنها احتمالاً می توانند از جایگزینی مواد گران تر با چگالی کمتر جلوگیری کنند و از نفوذ به محفظه مسافر در هنگام برخورد جلوگیری کنند. آنها اجازه استفاده از فولادهای با مقاومت بالا را برای اجزای قفس ایمنی می دهند که برای تشکیل با فولادهای دیگر بسیار پیچیده هستند.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: DP STEEL: WHY IS DUAL PHASE STEEL IMPORTANT TO AUTOS?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *