مقالات

چگونه می‌توان فلز را براق کرد؟

چگونه می‌توان فلز را براق کرد؟

فلزها اغلب به دلیل ظاهر زیبا و همچنین ویژگی‌های مکانیکی خود انتخاب می‌شوند. در این موارد فلز نیاز به براق شدن دارد تا به‌ظاهر مطلوب دست پیدا کند. روش‌های مختلفی برای براق کردن فلز وجود دارند و شرایط مشخصی باید قبل از انتخاب روش براق کردن ارزیابی شود.

چرا باید فلز را براق کرد؟

براق کردن فلز اغلب به دلیل زیبایی انجام می‌شود. براق کردن کیفیت سطح فلز را افزایش می‌دهد و آن را پرجلوه‌تر می‌کند که موردپسند قطعات نمایشی یا کارهای هنری است. این غالباً با ضربه زدن به فلز همراه است، که منجر به یک ظاهر آینه مانند واقعی می‌شود.

دلیل دیگر پولیش، پاک کردن آلودگی‌های سطحی برای کاربردهای مهم است و این کار را با از بین بردن تغییرات و آلودگی‌های روی سطح فلز انجام می‌دهد. حتی اگر با چشمان غیرمسلح قابل‌رؤیت نباشد، سطوح فلزی پولیش نشده پر از این متغیرها و آلودگی‌هایی است که در موقعیت‌های خاصی موردپسند نیست.

همچنین می‌تواند خطر خوردگی را کاهش دهد چون اندازه و مقدار شکاف‌های روی سطح فلز که خوردگی را افزایش می‌دهند، کم می‌کند. در جهان ارزیابی متالورژی فلزات اغلب پولیش شده‌اند چون آن بهترین راه برای مشاهده ساختارهای بلوری، ناپیوستگی‌ها و شکستگی‌های فلز با میکروسکوپ یا دستگاه‌های مشاهداتی دیگر است.

نحوه پولیش کردن فلز

فرآیند پولیش کردن معمولاً با مالش سریع سطح فلز بر مواد ساینده خرده‌سنگ درشت شروع می‌شود این کار باید تا زمانی که فلز به‌طور کامل تا اندازه معینی پولیش شود با خرد سنگ ریزتر تکرار شود. این تکرار تا زمانی که به میزان پولیش دلخواه برسیم چندین بار انجام می‌گیرد.

مواد ساینده‌ای که از آن بر روی چرخ‌های پولیش استفاده می‌شود به نوع مواد و سختی آن بستگی دارد. مواد نرم‌تر شبیه مس و آلومینیوم ممکن است به‌نوعی کاربید سیلیکون به‌عنوان مواد ساینده پولیش اما موادی مانند آلیاژ فولاد به آلومینیوم اکسید نیاز داشته باشند. اغلب اوقات در فرآیند پولیش از مایعی برای جلوگیری از حرارت اضافی ناشی از اصطکاک استفاده می‌شود.

روش‌های پولیش کردن فلز ساده‌ترین روش پولیش کردن فلز به کار بردن مواد ساینده روی سطح مواد با دست است. هرچند به‌طورکلی راه‌حلی کارآمد برای پولیش کردن مقیاس‌های بزرگ نیست و می‌تواند منجر به عدم کیفیت و ثبات شود. برای کارآمدی بیشتر و افزایش کیفیت، حرکت مالشی در پولیش کردن معمولاً با متدهای مکانیکی انجام می‌شود. برای انجام این کار از ابزارهای متعددی استفاده می‌شود. ساده‌ترین روش، سوار کردن یک دیسک پولیش بر ابزار برقی دستی مانند دریل یا تیز کن زاویه‌ای است. روش دیگر استفاده از دستگاه سنباده‌زنی تسمه‌ای است. اخیراً در کاربردهای متالورژی، پولیش کردن معمولاً روی قطعه‌های خاصی از تجهیزات به نام ماشین‌های پولیش انجام می‌شود که ضرورتاً صفحه‌های گردانی با کاغذهای سایشی متصل به آن‌هاست. هر روشی که به کار رود، مواد سایشی مداوما به خرده‌سنگ‌های ریزتر و ریزتر در فرآیند تبدیل می‌شوند تا زمانی که پولیش رضایت‌بخش باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *