مقالات

صفحه الماس چیست؟

صفحه الماس چیست؟

نوعی محصول صفحه فلزی است که دارای الگویی شبیه به یک الماس ایستاده روی سطح می‌باشد. این الگو باعث افزایش کشش در شخص یا شیء بالای صفحه الماس می‌شود. از بسیاری از فلزات می‌توان در ساخت این صفحه استفاده کرد که به تنوع آن می‌افزایند. علاوه به راین بسته به نوع کاربرد آن دارای الگوهای مختلف و ارتفاع طرح متفاوت باشد.

تفاوت میان صفحه الماس، صفحه‌ترید (عاج) و صفحه چک کننده چیست؟

 درواقع هیچ تفاوتی بین این صفحه‌ها به‌جز اسم آن‌ها وجود ندارد. در بیشتر بخش‌ها این اسم‌ها می‌توانند به‌جای همدیگر استفاده شوند. همه آن‌ها به شکل یکسانی از مواد فلزی اشاره می‌کنند.

انواع فلزی صفحه الماس

بااینکه بیشتر فلزات می‌توانند در صفحه الماس و آلومینیوم تولید شوند، اما فلز کربن و فلز ضدزنگ به‌طور اساسی محبوب‌تر از انواع دیگر فلزات هستند:

صفحه الماس آلومینیوم: آلیاژهای آلومینیوم غالباً در صفحه الماس تشکیل می‌شوند. آلومینیوم 6061-T6 به علت مقاومت در برابر خورندگی همچنین ویژگی‌های ساختاری عالی‌ای که دارد بیشتر از همه کاربرد دارد. 3003 هم همین‌طور است هرچند، بیشتر به علت ظاهر جذاب و شیکی که دارد کاربرد دارد.

صفحه الماس با فلز کربن کم تا متوسط: فلز کربن یک ماده معروف برای صفحه الماس به چند دلیل است: اول، خصوصیات مکانیکی عالی‌ای برای کاربردهای سازه‌ای دارد. دوما، در مقایسه با فلز ضدزنگ، آلومینیوم و سایر فلزات مقرون‌به‌صرفه‌تر است. این به کاربر آخر امکان می‌دهد تا بتواند مقادیر زیاد این محصول را باقیمتی بهینه خریداری کند. از A36 اغلب برای صفحه الماس استفاده می‌شود.

صفحه الماس فلز ضدزنگ: گاهی اوقات ضروری است که صفحه الماس در برابر خورندگی مقاوم شود. نوع فلز ضدزنگ آن معمولاً بهترین انتخاب برای صنعت غذایی و نوشیدنی و کاربردهایی است که ممکن است دارای مواد شیمیایی خطرناک باشند هستند. صفحه الماس فلز ضدزنگ ازلحاظ زیباشناختی نوعی محصول جذاب به شمار می‌رود. آن در مقایسه با فلز کربن و آلومینیوم یکی از گران‌ترین انواع صفحات الماس است. گریدهای معمول دارای فلزات ضدزنگ زیبایی نظیر 304  و 316 همچنین گریدهای مارتنزیتی مانند 440C  و 17-4 PH هستند.

از صفحه الماس برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

یک کاربرد معمول آن برای انقباض است. اسکله‌های حمل‌ونقل اکثراً از صفحه الماس ساخته می‌شوند. آن‌ها می‌توانند در برابر سایش و بارگذاری چرخ‌های لیفتراک‌ها و پالت‌های سنگین مقاوم باشند و درعین‌حال در برابر لغزش و تغییر شکل از خود مقاومت نشان دهند. راهروها و سکوها، پله‌ها و زمین‌های دو کاربردهای رایج دیگر هستند.

بااینکه صفحه الماس باعث افزایش کشش در فلزهای مسطح نرم می‌شود انواع دیگر سطوح مقاوم در برابر لغزش نیاز به کشش بیشتری دارند مخصوصاً در محیط‌های مرطوب. اگر سطحی با مایعات در تماس باشد، آنگاه ممکن است گریتینگ میله فلزی یا گریتینگ ایمنی فلزی نسبت به صفحه الماس مزیت بیشتری داشته باشد.

دلیل دیگر انتخاب آن برای اهداف زیباشناختی است. به‌طورکلی الگوی صفحه الماس، الگویی جذاب در نظر گرفته می‌شود. مواردی مانند علائم فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها یا بارها و کانترها بیشتر اوقات از صفحه الماس ساخته می‌شوند. جعبه‌ابزارها برای جذابیت آرایشی از صفحه الماس استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *