مقالات

تفاوت بین فولاد ضد زنگ 303 با 304 چیست؟

تفاوت بین فولاد ضد زنگ 303 با 304 چیست؟

فولاد ضد زنگ 303 و 304 دو گرید محبوب فولاد ضد زنگ هستند. فولاد ضد زنگ که به دلیل استحکام و خواص ضد خوردگی آن به طور گسترده ای شناخته شده است، در لوازم جانبی آشپزخانه، ابزار جراحی، بدنه خودرو و مجسمه ها ظاهر می شود. خواص ضد زنگ آن نه تنها در برابر خوردگی مقاوم است، بلکه از نظر زیبایی شناختی نیز قابل اعتماد و در نتیجه محبوب است. با این حال، همه فولاد ضد زنگ یکسان نیستند. مانند سایر اشکال فولاد، فولاد ضد زنگ در انواع مختلفی تولید می شود. بنابراین، بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم و فولاد ضد زنگ 303 در مقابل 304 را با هم مقایسه کنیم.

فولاد ضد زنگ 303 چیست؟
فولاد ضد زنگ درجه 303 را می توان در صفحات، میله های شش گوش، میله های گرد، میله های مربعی، یا میله های تخت نورد خریداری کرد. این فلز غیر مغناطیسی و آستنیتی است که با عملیات حرارتی سخت نمی شود. Kloeckner Metals به طور معمول میله فولادی ضد زنگ T-303 را ذخیره می کند.

این گرید فولاد ضد زنگ در برابر عناصر خورنده خفیف مقاومت می کند، اما به دلیل کلرید موجود در نمک، در محیط های دریایی حفره و زنگ می زند. در واقع، این فولاد در محیط‌های کلرید بالاتر از 140 درجه فارنهایت ترک می‌خورد.

ترکیب شیمیایی فولاد ضد زنگ 303 چیست؟
از نظر شیمیایی، فولاد ضد زنگ گرید 303 از آهن، کروم (17-19%)، نیکل (8-10%)، منگنز (2%)، فسفر (0.2%)، کربن (0.15%) و گوگرد (0.15% حداقل) تشکیل شده است. ). درصدهای دقیق ممکن است کمی متفاوت باشد زیرا این درجه از فولاد بر اساس خواص فیزیکی آن به جای خواص شیمیایی آن طبقه بندی می شود.

فولاد ضد زنگ 303 چقدر استحکام دارد؟
استحکام فولاد معیاری از توانایی آن برای مقاومت در برابر نیرو بدون شکستگی یا تغییر شکل دائمی است.

استحکام تسلیم نقطه ای را مشخص می کند که در آن فولاد تحت تنش تغییر شکل می دهد. متخصصان فلزات استحکام تسلیم را از طریق یک سری آزمایش تعیین می کنند و آن را بر حسب مگا پاسکال (MPa) یا N/m2 بیان می کنند. استحکام تسلیم فولاد ضد زنگ درجه 303 حدود 415 مگاپاسکال است.

استحکام کششی نقطه ای را مشخص می کند که در آن فولاد تحت تنش می شکند. با انجام آزمایش با نمونه و سپس تقسیم نیروی پیک بر سطح مقطع تعیین می شود. استحکام کششی فولاد ضد زنگ درجه 303 حدود 690 مگاپاسکال است. این گرید از فولاد قبل از شکستن 40 درصد کشیده می شود.

آیا می توان 303 را سخت کرد، جوش داد یا ماشین کاری کرد؟
بله، فولاد ضد زنگ درجه 303 را می توان سخت کرد اما نه با حرارت. باید با حرارت دادن به حدود 1850 درجه فارنهایت تا 2048 درجه فارنهایت و سپس خنک کردن سریع آن، محلول را تصفیه کرد. در نتیجه در صورت سفت شدن مقداری از شکل پذیری خود را از دست می دهد.

به دلیل محتوای گوگرد نسبتاً بالایی که دارد، این نوع فولاد نباید جوش داده شود، اما می توان آن را با استفاده از الکترودهای آلیاژی 310 جوش داد.

اگرچه فولاد ضد زنگ درجه 303 ماشینکاری آسان است. می توان آن را با لبه های تیز و سبک با استفاده از خنک کننده ها و روان کننده ها در مقادیر زیاد برش داد. در نتیجه، این درجه یک انتخاب عالی برای ساخت قطعاتی است که نیاز به ماشینکاری گسترده دارند.

فولاد ضد زنگ 303 برای چیست؟
فولاد ضد زنگ درجه 303 به صورت پیچ، پیچ و مهره، چرخ دنده، شفت، سوپاپ، قطعات هواپیما، یا محصولات دستگاه پیچ می پیچد. برای کشتی ها، قایق ها یا هر چیزی که برای انتقال گاز تحت فشار استفاده می شود، مناسب نیست

فولاد ضد زنگ 304 چیست؟
فولاد ضد زنگ درجه 304 احتمالاً متداول ترین گرید فولاد زنگ نزن آستنیتی است. (در فولادهای آستنیتی، آلیاژ حاوی درصد بالایی از نیکل و کروم است.) این آلیاژ در ورق استنلس استیل 304، میله فولادی ضد زنگ 304، ورق فولادی ضد زنگ 304 و لوله فولادی 304 موجود است.

در نتیجه فولادهای آستنیتی نه تنها در اثر آب و هوا بلکه در برابر اسیدها نیز در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. با این حال، این فولادها یک نقطه ضعف دارند – کلرید. یون‌های موجود در کلرید سدیم، مانند یون‌هایی که در ساحل یافت می‌شوند، به شدت فولاد ضد زنگ درجه 304 را حفر می‌کنند.

ترکیب شیمیایی فولاد ضد زنگ 304 چیست؟
این گرید دارای محتوای نیکل 8٪-10.5٪ و محتوای کروم 18٪-20٪ است. بیشتر فولاد ضد زنگ درجه 304 18/8 است، به این معنی که از 18٪ کروم و 8٪ نیکل تشکیل شده است. همچنین شامل کربن، سیلیکون و منگنز است.

304 چقدر قوی است؟
فولاد ضد زنگ درجه 304 یکی از قوی ترین، بادوام ترین و با کیفیت ترین گریدهای فولادی موجود است. استحکام کششی آن بین 520 تا 720 مگاپاسکال است و استحکام تسلیم آن حدود 215 مگاپاسکال است. قبل از شکستن تا 70 درصد کشیده می شود.

آیا می توان آن را سخت، جوش یا ماشین کاری کرد؟
مانند همتای خود، فولاد ضد زنگ درجه 303، درجه 304 را نمی توان با عملیات حرارتی سخت کرد. همچنین باید با حرارت دادن به حدود 1850 درجه فارنهایت تا 2048 درجه فارنهایت، محلول را تصفیه کرد.

برخلاف فولاد ضد زنگ درجه 303، با این حال، درجه 304 به راحتی جوش داده می شود. حتی می توان آن را بدون پرکننده نیز جوش داد، اما اگر جوشکار پرکننده را انتخاب کند، معمولاً باید از فولاد ضد زنگ درجه 308 باشد. بخش هایی که به شدت جوش داده شده اند ممکن است به درمان محلول پس از جوشکاری نیاز داشته باشند.

فولاد ضد زنگ درجه 304 قابلیت ماشینکاری خوبی دارد. مانند گرید 303، باید با یک تیغه تیز برش داده شود، با استفاده از برش های سبک با مقدار زیادی روان کننده و خنک کننده در دست.

فولاد ضد زنگ 304 برای چیست؟
فولاد ضد زنگ درجه 304 سخت و مقرون به صرفه است. ساخت و تمیز کردن آن آسان است، تقریباً در هر محیطی خوب به نظر می رسد، و می تواند در برابر قرار گرفتن در معرض عناصر خورنده مقاومت کند. در نتیجه، رایج ترین نوع فولاد ضد زنگ در بازار است.

شما می توانید فولاد ضد زنگ درجه 304 را تقریباً در هر محصولی که فولاد عنصر اصلی آن است پیدا کنید – تریم خودکار، روکش چرخ، تجهیزات آشپزخانه، لوله کشی، سخت افزار ضد زنگ و مخازن ذخیره سازی.

تفاوت فولاد ضد زنگ 303 با 304 چیست؟
این دو گرید از فولاد ضد زنگ بسیار شبیه به هم هستند. آنها به طور قابل مقایسه ساخته شده اند و هر دو مفید، بادوام و مقرون به صرفه هستند. با این وجود، آنها یکسان نیستند.

تفاوت های عمده عبارتند از:

ترکیب شیمیایی: آلیاژ درجه 303 به طور کلی دارای مقادیر بیشتری کربن، سیلیکون، فسفر و گوگرد نسبت به آلیاژ درجه 304 است که به نوبه خود حاوی کروم بیشتری است.
دوام: به دلیل ترکیب شیمیایی 303 که ماشین کاری آن را بیشتر می کند، این نوع فولاد نسبت به درجه 304 در برابر خوردگی مقاوم است.
قابلیت استفاده: از آنجایی که ماشینکاری آسان است، فولاد درجه 303 اغلب برای ساخت قطعات ظریف و پیچیده مانند پیچ، پیچ، مهره و شفت استفاده می شود. گرید 304 که جوشکاری آن آسان‌تر است، معمولاً در قطعات خودرو یا مصالح ساختمانی منفجر می‌شود.
هزینه: هر دو گرید فولاد به طور کلی مقرون به صرفه هستند. با این حال، گرید 303 معمولاً با قیمت کمی بالاتر به فروش می رسد.
آیا می خواهید تعیین کنید که کدام نوع فولاد برای پروژه شما بهترین است؟ برای اطلاع از بهترین روش با ما تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: WHAT IS THE DIFFERENCE BETWEEN 303 VS 304 STAINLESS STEEL?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *