مقالات

خلاصه ای از پوشش های فولادی ضد زنگ

خلاصه ای از پوشش های فولادی ضد زنگ

پوشش های فولادی ضد زنگ طیف وسیعی از مزایای را ارائه می دهند. شما می توانید در مورد تکمیل به عنوان یک فرآیند ساخت که برای بهبود ویژگی سطح فلز اعمال می شود فکر کنید. خواه به دوام، مقاومت در برابر خوردگی، سطح بازتابنده، صافی یا الگوی دانه خاصی نیاز داشته باشید، بسته به استفاده نهایی، هر کدام در دسترس و مطلوب هستند.

در حال حاضر، بیش از 150 درجه منحصر به فرد از فولاد ضد زنگ وجود دارد. ورق فولادی ضد زنگ، ورق فولادی ضد زنگ، میله فولادی ضد زنگ و لوله فولادی ضد زنگ همه راه خود را به طیف چشمگیری از صنایع پیدا می کنند. در واقع، از صنعت معماری گرفته تا صنعت خودرو، روکش‌های فولادی ضد زنگ به دستیابی به جلوه‌های بصری و مکانیکی مختلف کمک می‌کنند که نیازهای طیف گسترده‌ای را برآورده می‌کنند.

انواع مختلف روکش های فولادی ضد زنگ چیست؟
روکش های فولاد ضد زنگ معمولا برای لوازم خانگی، تجهیزات پردازش مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می شود

پرداخت‌های ضد زنگ به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: روکش‌های آسیاب، پرداخت‌های برس‌خورده و صیقلی، و پرداخت‌های روشن آنیل شده و نورد ملایم.

آسیاب تمام می شود
روکش‌های آسیاب، روکش‌های مات را تولید می‌کنند که برای مصارف صنعتی و زمانی که نیازی به سطح صاف نیست، مناسب‌ترین هستند. معمولاً روکش های آسیاب برای مصارف نهایی انتخاب می شوند که دوام بالاترین اولویت را دارند.

پایان های برس خورده و صیقلی
پرداخت های برس خورده و صیقلی به صورت مکانیکی به دست می آیند. این پرداخت ها ساینده تر از پرداخت های آسیاب هستند. نتیجه تکمیل سطح بستگی به نقطه شروع فولاد دارد – به عنوان مثال، میزان زبری یا یکنواختی سطح – و اینکه کدام تسمه، برس و فرآیند پرداخت انتخاب شده است. سنگ زنی یکی از رایج ترین تکنیک های پرداخت برس و پرداخت شده است و باعث ایجاد سطح صاف تری می شود.

متغیرهای دیگری که بر روی سطح انتهایی تأثیر می گذارند عبارتند از مدت زمان تماس فلز با برس ها و میزان فشار.

این نوع پرداخت از جنس استنلس استیل، پوششی بسیار بازتابنده و صیقلی ایجاد می کند. این گزینه ایده آل برای کاربردهای زیبایی شناختی و تزئینی است.

Bright Annealed (BA) و Temper Rolled (TR)
روکش های روشن آنیل شده با عملیات حرارتی فولاد ضد زنگ تولید می شوند. فرآیندهای بازپخت به دقت در یک اتمسفر کنترل شده یا با حفاظت خلاء نظارت می شود. هنگامی که ضد زنگ تا نقطه ذوب گرم می شود، به سرعت سرد می شود. هدف نهایی محصولی مقاوم در برابر خوردگی است که جوش پذیری و صافی خوبی را حفظ می کند. همانطور که از نام آن پیداست، این فرآیند تکمیلی منجر به کیفیت سطح روشن تر می شود.

یکی از مزایای اصلی این نوع فرآیند تکمیل فولاد ضد زنگ، لایه محافظ آن است که تمیزی را بهبود می بخشد، زیرا از چسبندگی روغن و اکسید جلوگیری می کند.

محبوب ترین روکش های آسیاب کدامند؟
سه روکش بسیار محبوب آسیاب وجود دارد: روکش فولاد ضد زنگ شماره 1، روکش فولاد ضد زنگ 2B و پرداخت فولاد ضد زنگ 2 بعدی.

روکش ضد زنگ شماره 1
پایان های شماره 1 آسیاب با نورد گرم فولاد ضد زنگ به ضخامت دلخواه به دست می آیند. آنها تمایل دارند تیره و متنوع به نظر برسند و خشن ترین و کمترین سطح یکنواخت را در بین تمام سطوح فولادی ضد زنگ نشان می دهند. آنها ماهیت بازتابی ندارند. به طور معمول، روکش های میل شماره 1 زمانی انتخاب می شوند که جذابیت زیبایی کمترین اولویت را داشته باشد. اغلب، پرداخت های شماره 1 با فرآیند ترشی کردن دنبال می شوند که مقاومت در برابر خوردگی را تقویت می کند. یکی از معایب اصلی این نوع پرداخت این است که سطح بازتابی ندارد و فقط برای کاربردهایی که ظاهر، احساس و روشنایی لازم نیست مفید است.

برخی از این کاربردها عبارتند از:

بخاری های هوا
قطعات کوره
توربین های گازی
روکش فولاد ضد زنگ 2B
پرداخت فولاد ضد زنگ 2B شاید محبوب ترین روکش فولاد ضد زنگ باشد. این رول سرد یک رول مات تمیز ایجاد می کند. عمدتاً غیر بازتابنده و صاف با یکنواختی عالی است. فولاد ضد زنگ به دنبال فرآیند نورد سرد آنیل و ترشی می شود. پس از این، فولاد ضد زنگ 2B از “رول های روشن” عبور می کند. این مرحله اضافی به 2B سطح صاف و مسطح آن را می دهد.

نمونه هایی از کاربردها با روکش فولاد ضد زنگ 2B عبارتند از:

پنل های خورشیدی
تجهیزات شیمیایی و دارویی
اجزای لباسشویی
قطعات تبرید
تجهیزات پردازش مواد غذایی
پرداخت دو بعدی فولاد ضد زنگ
پرداخت دوبعدی ضد زنگ متکی به تکنیک پردازش مشابه با پرداخت های فولادی ضد زنگ 2B است. اگر چه نورد سرد، بازپخت و ترشی نیز می‌شود، اما روکش‌های فولادی ضد زنگ دوبعدی کیفیت پرداخت مات‌تری را حفظ می‌کنند.

روکش های فولادی ضد زنگ دوبعدی در موارد زیر نشان داده می شود:

ناودان و سایر اجزای زهکشی
قطعات واگن ریلی
سیستم های اگزوز خودرو
تجهیزات پتروشیمی
چرا 2B و 2D ترشی و آنیل می شوند؟
ممکن است تعجب کنید، “فلز آنیل شده چیست؟” یا، “بازپخت چگونه فولاد ضد زنگ را تحت تاثیر قرار می دهد؟” و این سوالات عالی هستند! هر دو روکش فولاد ضد زنگ 2D و 2B به منظور مقابله با برخی از اثرات ناشی از فرآیند نورد سرد، آنیل می شوند. به طور خلاصه، بازپخت استرس را از بین می برد و سختی را کاهش می دهد. سپس ترشی مورد نیاز است تا با حذف هر گونه ناخالصی ناشی از فرآیند بازپخت، کاراکتر تکمیلی را صاف کند.

محبوب ترین رنگ های برس خورده و صیقلی کدامند؟

سه نوع اصلی برس و پرداخت وجود دارد: #3، #4، و #8 (Mirror Finish).

پایان ضد زنگ شماره 3
پایان شماره 3 یک سطح برس خورده است که با سنگ زنی خشن به دست می آید. این فرآیند تکمیل معمولاً سطحی درشت، یک طرفه و کم تا غیر انعکاسی را ایجاد می کند. درجه مواد و همچنین نوع و کیفیت تسمه سنگ زنی، بر میزان زبری سطح تأثیر می گذارد.

این روکش فولاد ضد زنگ اغلب برای موارد زیر استفاده می شود:

تجهیزات فرآوری مواد غذایی و آبجوسازی
وسایل اشپزخانه
پایان ضد زنگ شماره 4
پایان شماره 4 سطح تصفیه شده تری ایجاد می کند. با تسمه‌ها و برس‌های پولیش پردازش می‌شود که همچنان کیفیت سطحی با بازتاب ملایم و یک جهته را به همراه خواهد داشت. زبری نهایی با درجه برس و کیفیت تسمه پولیش تعیین می شود.

پایان شماره 4 به داشتن ظاهری متمایز شناخته شده است که با رنگ خاموش و خطوط بسیار ظریف مشخص می شود. برای بسیاری از نیازهای تزئینی مناسب است. با این حال، فقط آنهایی که به بازتاب نیاز ندارند. یکی از معایب اصلی این نوع روکش فولاد ضد زنگ کاهش مقاومت در برابر خوردگی آن است.

در نتیجه، همیشه توصیه می شود که با تامین کننده فلز و سازنده فلز خود تأیید کنید تا مطمئن شوید که پوشش ضد زنگ مطابق با نیازهای شما است.

این نوع پرداخت برای موارد زیر مناسب است:

لوازم خانگی
واحدهای AC
عناصر معماری تزئینی داخلی
ماشین ها و کامیون ها
پوشش ضد زنگ شماره 8 (آینه روکش)
روکش ضد زنگ شماره 8 به دلیل ماهیت بسیار بازتابنده آن، معمولاً به عنوان “آینه روکش” نیز شناخته می شود. به حدی که فولاد ضد زنگ ظاهر یک آینه را تقلید می کند. این پایان نیاز به صاف کردن اضافی دارد، معمولاً بین پنج تا ده دقیقه. این زمان پرداخت اضافی منجر به کیفیت خط تقریبا نامرئی می شود. هر گونه نقص برطرف می شود.

در اینجا برخی از برنامه های کاربردی محبوب برای این فرآیند تکمیل آورده شده است:

اجزای مجسمه سازی
آبکاری و پوشش دیوار
بازتابنده ها
علامت گذاری
برخی از نمرات و پرداخت های رایج فولاد ضد زنگ چیست؟
دو مورد از رایج‌ترین گریدهای فولاد ضد زنگ 304 و 316 هستند. آنها می‌توانند تحت فرآیندهای تکمیلی مختلفی قرار گیرند، از جمله #2B، #2D، #3، #4، و آنیل روشن.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: A RUNDOWN OF STAINLESS STEEL FINISHES

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *