مقالات

I-BEAM چیست؟

I-BEAM چیست؟

I-BEAM یک شکل فولادی سازه استاندارد است که به عنوان چارچوب حیاتی برای صنعت ساختمان فلزی برای طیف وسیعی از سازه ها عمل می کند. به عنوان مثال، پرتوهای I به پل های ساختمانی، گاراژهای پارکینگ، آسمان خراش ها، بیمارستان ها و موارد دیگر می روند. اما چه چیزی در طراحی آنها وجود دارد که آنها را به یک مصالح ساختمانی با کیفیت تبدیل می کند؟

طراحی تیر سازه


تمام تیرهای سازه‌ای دارای طراحی اولیه هستند که شامل فلنج‌ها (گاهی اوقات پایه‌ها) و یک شبکه (بخش عمودی طولانی) است. زاویه اتصال تار به فلنج ها فیله نامیده می شود.

فلنج های مسطح در بالا و پایین تیر از خم شدن جلوگیری می کند و تار در برابر نیروی بی صدا مقاومت می کند. این قطعات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداکثر بار خمشی را با کمترین مواد ممکن تحمل کنند و پایه‌ای برای تحمل بارهای بالا را تشکیل دهند.

همه تیرها دارای عمق، طول و ضخامت هستند. عمق پرتو فاصله از بالا تا پایین است. عرض طول فلنج های افقی است. ضخامت به هر دو تار و فلنج اشاره دارد.

انواع I-beams
تفاوت‌های جزئی بین تیرهای I و تیرها وجود دارد که به نظر می‌رسد همه ویژگی‌های یکسانی دارند، از جمله تیرهای H، تیرهای جهانی (UB)، تیرهای W، و تیرهای فلنج پهن. در حالی که همه آنها یک مقطع I شکل دارند و اصطلاح “جهانی” به کاربرد گسترده آن اشاره دارد، تفاوت های جزئی وجود دارد که شایان ذکر است.

تیرهای I: تیرهای I دارای فلنج های موازی هستند. گاهی اوقات، این فلنج ها مخروطی می شوند. پایه‌ها در تیرهای I باریک‌تر از شمع‌های H و تیرهای W/تیرهای فلنج پهن هستند. در نتیجه، می‌توانند وزن کمتری را تحمل کنند و در طول‌های کوتاه‌تر در دسترس هستند – تا 100 فوت در مقابل شمع‌های H و پرتوهای W که می‌توانند تا 330 فوت امتداد داشته باشند. تیرهای I نوعی تیر S هستند.
شمع‌های H: شمع‌های H به عنوان شمع‌های یاتاقانی نیز شناخته می‌شوند و تقریباً شبیه پرتو I هستند، اما سنگین‌تر هستند. هر دو دارای سطوح فلنج موازی هستند، اما شمع های H دارای پایه های پهن تر هستند. نکته مهم این است که شمع های H با ضخامت های یکسان در تمام بخش های تیر طراحی شده اند و در نتیجه قادر به تحمل بارهای عمودی بیشتری هستند. تیرهای H نوعی از تیرهای فلنج پهن هستند.
تیرهای W / تیرهای فلنج پهن: مانند شمع‌های H، تیرهای W دارای پایه‌های پهن‌تری نسبت به تیر استاندارد I هستند. با این حال، آنها لزوما دارای ضخامت تار و فلنج برابر نیستند.
فلزات I-beam مختلف
در حالی که تیرهای I یک شکل فولادی ساختاری استاندارد هستند، آنها به عنوان تیر آلومینیومی نیز در دسترس هستند. متداول ترین درجه فلز آلومینیوم همه منظوره برای تیرها تیرآلومینیوم 6061 است. تیرها نیز از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند.

تکیه گاه پرتو چیست؟
تکیه گاه های تیر اجزای جانبی هستند که مصالح ساختمانی ایمن تر و همه کاره تر را ایجاد می کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند به تیرها اجازه دهند به تیرهای دیگر متصل شوند، تیرها را با سایر محصولات فولادی سازه ای وصل کنند، بارهای مرکزی را با توزیع یکسان وزن، اضافه کردن بالابرها و سایر تجهیزات بالای سر، یا اتصال سیم به وسایل روشنایی و سایر مواد سبک وزن متصل کنند.

آنها می توانند از طریق مکانیسم های مختلفی مانند گیره ها، پیچ ها، رزوه ها و اتصالات فشاری به تیر وصل شوند. تکیه گاه های تیر نیز می توانند در مکان های مختلف در امتداد تیر، چه به عنوان پایه پایین، چه در بالا و چه به عنوان پایه وسط پایین، متصل شوند.

گیره های I-beam از محبوب ترین تکیه گاه های تیر هستند.

تیرهای فولادی سازه چگونه محاسبه می شوند؟

محاسبات تیرهای I تحمل خمش و تنش را پیش بینی می کند. عمق تیر که ارتفاع تیر نیز می باشد و عرض از عوامل اصلی تعیین کننده هستند.

یکی دیگر از محاسبات رایج تیرهای I، گیج قابل کار است. گیج قابل کار نشان دهنده فاصله مجاز پیچ و مهره ها و واشرها برای کار یا قرار گرفتن با فاصله از لبه ها است. این فضای مورد نیاز بین پیچ و مهره است. به عنوان مثال، هنگام اتصال یک تیر با یک پیچ به یک فلنج مشترک، گیج قابل کار یک ملاحظات ضروری است.

برخی از محبوب ترین گریدهای فولادی برای تیرهای I کدامند؟
تیرهای فولادی سازه مانند سایر اشکال فولادی از جمله کانال های سازه ای، لوله های سازه ای، زوایای سازه ای و صفحه فولادی سازه ای، تیرهای فولادی سازه ای در گریدهای مختلف موجود می باشند. بسته به نوع پروژه مهندسی یا ساخت و ساز در دست، برخی از گریدهای استاندارد مورد استفاده برای تیرهای I عبارتند از: ASTM A992، ASTM A709-50 و ASTM A572-50.

همچنین می توانید پست وبلاگ ما را در مورد خلاصه کامل اشکال فولادی سازه بررسی کنید تا در مورد سایر انواع محصولات فولادی سازه ای، کاربردهای رایج و تفاوت های بین تیرهای S، تیرهای W/I، تیرهای T و یاتاقان اطلاعات بیشتری کسب کنید. توده ها Kloeckner Metals موجود است و می تواند این اشکال ساختاری را مطابق با مشخصات مشتری سفارشی کند.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: WHAT IS AN I-BEAM?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *