مقالات

آیا فولاد ضد زنگ زنگ می زند؟

آیا فولاد ضد زنگ زنگ می زند؟

برخلاف آهن یا فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ زنگ نمی‌زند. روی کاغذ، حداقل از نظر زنگ زدگی و خوردگی یکی از بادوام ترین فلزات موجود در بازار است. چه چیزی فولاد ضد زنگ را اینقدر سخت می کند؟ و … آیا فولاد ضد زنگ واقعا زنگ نمی زند؟

بیایید نگاهی کوتاه به فولاد ضد زنگ بیندازیم – چیست، چرا نباید زنگ بزند (اما می تواند)، و چگونه می توانید از خوردگی فولاد ضد زنگ خود جلوگیری کنید.

چه چیزی فولاد ضد زنگ را “ضد زنگ” می کند؟

صرف نظر از تنوع آن، تمام فولاد آلیاژی است که عمدتاً از آهن با کمی کربن تشکیل شده است تا به آن استحکام دهد و در برابر شکستگی مقاومت کند. برخی از فولادها همچنین حاوی عناصر دیگری مانند گوگرد، اکسیژن، فسفر، نیکل، سیلیکون یا کروم هستند.

کروم کلید جلوگیری از خوردگی است.

فولاد ضد زنگ به دلیل ترکیبی که دارد از زنگ زدگی جلوگیری می کند. حاوی مقدار بسیار بیشتری کروم نسبت به فولاد کربنی است. طبق تعریف، فولاد ضد زنگ باید حداقل 10.5 درصد کروم و بیش از 1.2 درصد کربن و سایر عناصر آلیاژی داشته باشد.

در نتیجه، فولاد کربنی که حاوی کروم کمی است، سخت‌تر است، اما فولاد ضد زنگ تمیزتر است.

کروم چیست؟

کروم یک ماده معدنی است که در همه چیز از رنگدانه رنگ گرفته تا کلم بروکلی یافت می شود. در دهه 1800، مردم از کروم برای زیبا جلوه دادن محصولات استفاده می‌کردند، زیرا این عنصر را می‌توان با درخشندگی بالایی جلا داد. تولیدکنندگان هنوز کروم را روی ماشین‌ها، لوله‌کشی‌ها و مبلمان می‌گذارند. امروزه 85 درصد از کروم جهان در ساخت آلیاژهای فلزی مانند فولاد ضد زنگ استفاده می شود.

کروم چگونه از زنگ زدگی جلوگیری می کند؟

کروم و سایر عناصر با هوا و آب واکنش می دهند و یک لایه نازک در قسمت بیرونی فولاد تشکیل می دهند. این فیلم به عنوان مانعی عمل می کند که از خوردگی جلوگیری می کند.

اگر آسیب ببیند چه؟ این فیلم حتی اگر فولاد ضد زنگ خراشیده یا آسیب ببیند، خود را ترمیم می کند.

سطح تمیز و مقاوم در برابر خوردگی فولاد ضد زنگ آن را برای انواع محصولات از جمله سینک آشپزخانه، صندوق های بانکی و قاشق مناسب می کند. اگرچه اساساً زنگ نمی‌زند، اما فولاد ضد زنگ بسیار ضعیف‌تر از فولاد کربنی است و آن را به عنوان تکیه‌گاه ساختمان‌ها یا پل‌ها غیرقابل استفاده می‌کند.

سایر خواص فولاد ضد زنگ چیست؟

فولاد ضد زنگ در انواع پوشش های سطحی از مات تا روشن عرضه می شود. می توان آن را برس، حکاکی، رنگی یا برجسته کرد. فولاد ضد زنگ قوی و سخت در برابر دماهای شدید نیز مقاوم است و می تواند گرما تا 800 درجه سانتیگراد را تحمل کند.

از آنجایی که بیشتر مواد شوینده به فولاد ضد زنگ آسیب نمی رسانند، تمیز کردن آن آسان است و بنابراین به عنوان جزئی از ظروف آشپزخانه محبوب است. شاید مهمتر از همه، این یکی از سبزترین مواد موجود است. فولاد ضد زنگ کاملاً قابل بازیافت دارای نرخ بازیابی واقعی نزدیک به 100٪ است.

فولاد ضد زنگ چه زمانی خورده می شود؟

با این حال، فولاد ضد زنگ 100٪ در برابر خوردگی مقاوم نیست. در برخی شرایط، شرایط محیطی می تواند منجر به خوردگی شود.

هر زمان که فولاد ضد زنگ در معرض شرایطی فراتر از درجه خود قرار گیرد، ممکن است خوردگی رخ دهد. به عنوان مثال، غلظت بالای اسید فسفریک یا اسید نیتریک می تواند به فولاد ضد زنگ آسیب برساند. تنش های محیطی ممکن است باعث ایجاد حفره یا خوردگی موضعی شود و دمای بالا می تواند قدرت خورندگی بسیاری از مواد شیمیایی را افزایش دهد.

کلریدهای قوی مانند نمک نیز می توانند فولاد ضد زنگ را خورده کنند. هنگامی که در تماس دائمی با آب شور یا محیط های شور باشد – برای مثال در یک کشتی نیروی دریایی – فولاد ضد زنگ درجه 304 دچار خوردگی گودال می شود. یا یک پوشش تخصصی یا ارتقاء به فولاد ضد زنگ درجه 316 این مشکل را حل می کند.

جوشکاری فولاد ضد زنگ، به خصوص دو نوع مختلف، می تواند دفاع طبیعی آلیاژ را تضعیف کند. فولاد ضد زنگ ضعیف تر، زودتر شروع به خوردگی می کند. علاوه بر این، بستن فولاد ضد زنگ به آهن یا فولاد کربنی می تواند باعث خراب شدن آن شود.

در نهایت، هر محیط شدید ممکن است به فولاد ضد زنگ آسیب برساند.

چگونه می توانید از خوردگی فولاد ضد زنگ جلوگیری کنید؟

اگر از فولاد ضد زنگ برای قابلمه ها و تابه های آشپزخانه خانه خود استفاده می کنید، خوردگی هرگز نباید مشکل ساز باشد. با این حال، استفاده های صنعتی برای فولاد ضد زنگ ممکن است گاهی اوقات به آلیاژ فشار وارد کند و باعث فرسودگی آن شود.

در اینجا چهار راه برای جلوگیری از خوردگی فولاد ضد زنگ وجود دارد:

  • از نمره مناسب استفاده کنید. فولاد ضد زنگ در چهار خانواده متمایز وجود دارد – فولاد زنگ نزن آستنیتی، فولاد ضد زنگ فریتی، فولاد ضد زنگ دوبلکس، و فولاد زنگ نزن سخت کننده مارتنزیتی و بارشی. هر خانواده شامل چندین درجه فولاد است. برای پیچیده تر کردن مسائل، نمرات بین انجمن های ملی و منطقه ای متفاوت است. در مورد خانواده ها و نمرات تحقیق کنید تا بهترین انتخاب را برای محصول شما پیدا کنید.
  • یک پوشش پیشگیرانه یا رنگ فلزی اعمال کنید. بیشتر خوردگی فولاد به طور یکنواخت روی قسمت در معرض فلز اتفاق می افتد که به آن خوردگی حمله یکنواخت می گویند. یک پوشش محافظ مبتنی بر روغن یا آب می تواند به جلوگیری از این اتفاق کمک کند. رنگ فلزی همچنین می تواند مانعی در برابر عناصر خوردگی ایجاد کند. با این حال، به یاد داشته باشید که تراشه های رنگ و باید به طور منظم استفاده شود.
  • از روان کننده فولاد استفاده کنید. محافظت از قطعات متحرک مانند لولاهای فولادی، بلبرینگ ها و اتصالات آسان نیست. اگر اینها را رنگ کنید، رنگ ترک می خورد و بد ظاهر می شود. در عوض، یک روان کننده فولادی را در نظر بگیرید که امکان حرکت آسان و دفع رطوبت را فراهم می کند.
  • در مورد گالوانیزه با یک متخصص صحبت کنید. فولاد گالوانیزه فولادی است که دارای یک پوشش محافظ ویژه ساخته شده از روی است که در قسمت بیرونی آن اعمال شده است. روی از نظر شیمیایی فعال تر از فولاد است، وقتی در معرض هوا قرار می گیرد اکسید می شود و در نتیجه از فولاد زیر آن محافظت می کند. از آنجایی که گالوانیزه کردن شامل دماهای شدید و مواد شیمیایی قوی است، قطعاً کار برون سپاری به متخصصان است.

برای بازگشت به سوال اصلی خود، آیا فولاد ضد زنگ زنگ می زند؟ در شرایط عادی، نه، فولاد ضد زنگ زنگ نمی‌زند. جزء کروم موجود در ترکیب آلیاژی از آهن در برابر زنگ زدگی محافظت می کند. با این حال، مانند تقریباً هر چیز دیگری، اگر فولاد ضد زنگ را به اندازه کافی در معرض محیط های شدید قرار دهید، می توانید به آن آسیب بزنید.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: DOES STAINLESS STEEL RUST?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *