مقالات

فرآیند خم کردن میلگرد

فرآیند خم کردن میلگرد

خم کردن میلگرد می تواند یک فرآیند ساده به نظر برسد، اما خم شدن کامل هر بار به چیزی بیش از تکنیک خوب نیاز دارد. همچنین مستلزم این است که بدانید دقیقاً چه کاری انجام می دهید و چرا آن را به این صورت انجام می دهید.

این مقاله به شما کمک می کند تا همه چیزهایی را که باید در مورد خم کردن میلگرد بدانید تا هر بار که آن را خم می کنید به خمیدگی عالی برسید!

میلگرد چیست؟
میلگرد یک اصطلاح رایج برای تقویت کننده میلگرد است که یک میلگرد فلزی است که در ساخت و ساز بتن استفاده می شود. بیشتر میلگردها از فولاد ساخته می شوند و به عنوان نوعی اسکلت در داخل بتن استفاده می شود. هنگامی که میلگرد به شکل خم می شود، سایر مواد را با ایجاد استحکام و پایداری بیشتر تقویت می کند.

به آن صفحات غول پیکر بتنی فکر کنید که سازه های بزرگ مانند پل ها و آسمان خراش ها را در صنعت معماری مهار می کنند. بدون میلگردهای تقویت کننده (میلگرد)، آنها نمی توانند وزن خود را تحمل کنند. اگرچه انواع مختلفی از میلگردهای تقویت کننده وجود دارد، اما همه آنها برای اهداف سازه ای طراحی شده اند – و هنگامی که نحوه عملکرد آنها را بدانید، خم کردن آنها چندان سخت نیست!

میلگرد استاندارد چه درجه ای است؟
با استفاده از طیف درجه بندی ASTM، اکثر میلگردها از فولاد عیار 40، 60، 75، 80 یا 100 استفاده می کنند. این سیستم از یک شاخص قدرت برای تعیین درجه استفاده می کند. به عنوان مثال، فولاد درجه 40 ASTM دارای حداقل استحکام تسلیم 40 ksi (کیلوپوند نیروی بر اینچ مربع) است. برای خم شدن میلگرد، باید مقاومت آن به اندازه کافی کم باشد.

وزن استاندارد میلگرد به درجه آن و هر نوع تقویت کننده اضافه شده بستگی دارد. برای مثال، می‌توانید میلگردهایی به طول 4 فوت (120 پوند) با قطر 7/8 اینچ خریداری کنید. با این حال، در صورت لزوم می توانید مواد سنگین تر یا سبک تر را خریداری کنید. اگر روی پروژه‌ای کار می‌کنید که در آن استحکام مشکلی ندارد، می‌توانید یکی از اندازه‌های ارزان‌تر و کوچک‌تر را انتخاب کنید.

Kloeckner Metals به طور معمول میلگردهای 40 و 60 A615 را در قطر 3/8 – 1 3/8 اینچ و شماره 3-11 ذخیره می کند. قطرها معمولاً ⅛ اینچ در هر اندازه افزایش می یابد. بنابراین، هر عدد زمانی که در یک هشتم بیان می شود، نشان دهنده صورت شمار قطر است. به عنوان مثال، میلگرد شماره 3 قطر ⅜ اینچ دارد. میلگرد شماره 4 4/8 اینچ است. میلگرد شماره 5 ⅝ است. و غیره.

در حالی که می‌توانید میلگردهایی را خریداری کنید که قبلاً خم شده‌اند، می‌توانید میلگردهایی را که قبلاً خم شده‌اند نیز بخرید، می‌توانید برای هر پروژه‌ای، از DIY در خانه گرفته تا یک طرح ساخت‌وساز بزرگ، میلگرد را خم کنید.

میلگرد برای چه مواردی استفاده می شود؟
میلگرد یک میلگرد فولادی یا مش سیم فلزی است که به عنوان وسیله کششی در بتن مسلح و سازه های بنایی مسلح استفاده می شود. هنگامی که در ستون های عمودی استفاده می شود، اغلب کمی خم می شود تا شکل S به خود بگیرد. این به آن اجازه می دهد تا به راحتی در یک بار ریختن مداوم بتن در اطراف محیط خود قرار گیرد.

با این حال، هنگامی که در معرض نیروهای شدید باد یا زلزله قرار می گیرد، میلگرد خم شده می تواند در نهایت به جای شکستن در طول خود مستقیماً رانده شود (که اگر مراقب نباشید ممکن است اتفاق بیفتد).

چرا می خواهید میلگرد را خم کنید؟
چند دلیل وجود دارد که ممکن است بخواهید میلگرد را خم کنید. معمولاً از میلگرد در ساخت و ساز به عنوان ستون برای نگه داشتن ساختمان های آجری استفاده می شود. و در حالی که ممکن است به نظر برسد که خم کردن یک تیر فلزی در یک قوس سخت است، اما در واقع مراحل آسانی وجود دارد که هر کسی می تواند انجام دهد… یا می توانید یک دستگاه خم کن میلگرد بخرید.

یکی از نکات منفی خم شدن میلگرد؟ تقریباً غیرممکن است که یک بار خم شود، بنابراین مطمئن شوید که قبل از اینکه با این همه دردسر مواجه شوید، بدانید کجا می رود!

نحوه خم کردن میلگرد به صورت دستی
در اینجا چند نکته برای شروع ماجراهای خم کردن میلگرد دستی وجود دارد:

حتما از وسایل حفاظت فردی استفاده کنید.
اگر میلگرد فلزی غیر قابل جوش است، آن را گرم نکنید.
هنگامی که برای خم شدن آماده می‌شوید، مطمئن شوید که میله در یک گیره محکم بسته شده است. شما می خواهید خم آینده شما با فک های گیره در یک راستا باشد. همچنین ایده خوبی است که لوله فولادی را در اطراف انتهای آزاد میلگرد قرار دهید تا به شما کمک کند اهرم بیشتری داشته باشید.
از آنجایی که دقت کلید خمیدگی کامل است، از یک مربع تنظیم شده برای اندازه گیری از یک انتهای میلگرد خود استفاده کنید تا بفهمید هر بخش چقدر عرض خواهد داشت. مطمئن شوید که کاملا صاف است.
برای خم کردن دستی میلگرد به دو ابزار نیاز دارید: گیره و خم کن میله. گیره ها همه چیز را در جای خود نگه می دارند. میله خم کن به هدایت و محکم کردن فلز در هنگام چکش کمک می کند.
مرحله بعدی این است که با استفاده از گچ یا یک نشانگر دائمی، جایی را که می خواهید اولین خم خود را مشخص کنید.
از فشار یکنواخت آهسته برای رسیدن به خمیدگی استفاده کنید. هرگز با چکش یا ابزار دیگری به میلگرد نکوبید.
مگر اینکه روی یک پروژه بسیار کوچک کار کنید، شما یا تیمتان میلگرد را به صورت دستی خم نمی کنید. شما از یک دستگاه تخصصی استفاده خواهید کرد.

نحوه خم کردن میلگرد به صورت حرفه ای با استفاده از ماشین آلات
هنگامی که میلگرد برای تقویت بتن خم می شود، باید به طور دقیق انجام شود. میلگرد در صورت خم شدن بیش از حد تیز از بتن جدا شده و باعث ضعف ساختاری می شود. برای جلوگیری از این مشکل و ایجاد خم های تمیز در هر بار، سعی کنید از خم کن میلگرد استفاده کنید.

این ماشین ها معمولاً شامل یک چرخ نصب شده هستند که در برابر یک چرخ ثابت متصل به شفت هایی با طول قابل تنظیم می چرخد. هنگامی که برای خم کردن میلگرد، دستگیره ها را می کشید، این کار تحت فشار مکانیکی انجام می شود نه تنها با دستان خود. با چرخش هر دو چرخ با سرعت بالا و اعمال نیروی یکنواخت بر روی تمام قسمت‌های میله، بدون توجه به موادی که با چه موادی کار می‌کنید یا چه نوع پروژه‌ای انجام می‌دهید، نتایجی در سطح حرفه‌ای با یکپارچگی دریافت خواهید کرد.

مزیت استفاده از ماشین برای خم شدن با دست: این ماشین ها نه تنها به شما امکان می دهند به نتایج بهتری دست یابید، بلکه بسیاری از موارد را نیز از بین می برند.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: WHAT GOES INTO BENDING REBAR?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *