مقالات

تفاوت بین پرتو h، پرتو w و s چیست؟

تفاوت بین پرتو H، W-Beam و S-Beam چیست؟

تیرهای فولادی – مانند پرتو h، پرتو w و s-تیر – بارهای سنگین را تحمل می کنند. در واقع، آنها رایج ترین جزء سیستم های قاب بندی سازه را تشکیل می دهند. از آنها می توان برای ساخت پل ها، انبارها و سایر ساختمان های بزرگ استفاده کرد و حتی می توان از آنها در ماشین آلات یا قاب تخت های کامیون استفاده کرد. تیرها را می توان در طرفین یا به صورت زاویه دار قرار داد و از طریق پیچ و مهره، جوش و تکیه گاه تیر به ستون ها متصل شد.

مؤسسه ساخت و ساز فولادی آمریکا (AISC) پارامترهای فنی را برای هر شکل فولادی سازه تعیین می کند. تعریف AISC برای تیر این است: “یک عضو سازه افقی یا شیبدار که بار را حمل می کند و در دو یا چند نقطه پشتیبانی می شود.” به اندازه کافی ساده به نظر می رسد.

اولین گام در درک تمایز بین انواع تیرهای مختلف این است که بفهمیم همه این حروف به چه معنا هستند و چه چیزی در نامگذاری تیرهای فولادی انجام می شود.

تیرها چگونه نامگذاری می شوند؟

برخی از سوالات متداول در مورد تیرهای فولادی به نحوه نامگذاری شکل تیرها مربوط می شود. نام ها در مورد شکل ساختاری به ما چه می گویند؟ به طور کلی، نام های داده شده به تیرها و سایر اشکال فولادی سازه مستقیماً به شکل، مقطع یا کیفیت محصول اشاره دارد.

به جز تیر T، هر تیر فولادی دارای یک بخش عمودی به نام تار و بخش‌های افقی در بالا و پایین تار است که به آن پایه یا فلنج می‌گویند. این بسته به نحوه چرخش پرتو، شکل یک I یا H بزرگ را تشکیل می دهد.

S در S-beams به معنای استاندارد و W در W-beams به معنای فلنج پهن است. تیر I یک نوع پرتو استاندارد و تیرهای H نوعی تیر عریض هستند. در مورد اینکه I-beam چیست بیشتر بخوانید.

اینها عواملی هستند که بر نامگذاری تأثیر می گذارند:

شرایط پشتیبانی
مصالح و مواد ساختمانی
هندسه ها
مقاطع عرضی
شرایط تعادل
روش های ساخت و ساز
هندسه منحصر به فرد و استحکام بالای تیرها باعث می شود که بتوانند در برابر تنش برشی و خمش مقاومت کنند و به طور گسترده برای ساخت و سازهای عمومی و مهندسی عمران مورد استفاده قرار می گیرند. اما کاربرد دقیق به هندسه خاص تیر بستگی دارد. به عنوان مثال، تیرها می توانند به عنوان ستون های پشتیبانی حیاتی در ساختمان های بزرگ عمل کنند. به این شمع های H، شمع های بلبرینگ یا پرتوهای HP گفته می شود. آنها معمولاً سنگین تر و ضخیم تر از پرتوهای S یا W هستند.

بنابراین، چند ملاحظه در هنگام مقایسه انواع تیرها شامل نوع فلز (آلومینیوم در مقابل فولاد کربن)، درجه فلز، اندازه/ابعاد، خواص مکانیکی، و رابطه بین تار و پایه‌های روی تیر می‌شود.

تیر فولادی از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
تار عمودی و پایه ها/فلنج های افقی قسمت های اصلی تیر را تشکیل می دهند.

فلنج های مخروطی در مقابل فلنج های مخروطی نشده
مانند سایر اشکال فولادی سازه ای، فلنج های تیرها می توانند مخروطی شوند. این یک شیب در چهار گوشه داخلی ایجاد می کند که در آن پایه ها به شبکه متصل می شوند و آن را در آنجا ضخیم تر از سایر بخش های تیر می کند. این شیب در امتداد پاها امتداد می یابد تا یک لبه گرد را تشکیل دهد.

پاها همچنین می توانند موازی یا بدون مخروط باشند، که باعث ایجاد لبه های مسدود کننده از ضخامت یکنواخت در اطراف تیر می شود. هنگامی که پاها مخروطی هستند، به دلیل ضخامت بیشتر در نقاط بحرانی سازه، در برابر خم شدن بهتر مقاومت می کنند. با این حال، انتهای گرد آنها اتصال به سازه های دیگر را دشوارتر می کند و مهندسان ممکن است به جای آن یک پرتو W را انتخاب کنند.

اشکال S، اشکال W و اشکال H

در این تصویر AISC، پرتو S در سمت چپ قرار دارد. پرتو W در مرکز قرار دارد. و پرتو H در سمت راست است.
تیرهای S
با بررسی پرتو S (که گاهی به آن پرتو استاندارد آمریکایی نیز گفته می شود) متوجه خواهید شد که پایه های مخروطی یکی از تفاوت های اصلی طراحی آن است. در جایی که پرتوهای W و H دارای زوایای یکنواخت و بلوکی در جایی که پایه‌ها به شبکه متصل می‌شوند، پرتوهای S گرد هستند. و همیشه گرد هستند. شیب 2:12 (تقریباً 16.67٪) روی سطوح فلنج داخلی یکی از ویژگی های کلیدی تیرهای S است.
پهنای پایه‌ها یکی دیگر از مشخصه‌های کلیدی تیرهای S است، زیرا از هر دو پرتوهای W و H باریک‌تر هستند. در نهایت، پرتوهای S در کوچکترین محدوده اندازه موجود هستند. تیرهای S بیشتر در صنایع ساخت و ساز و کشتی سازی یافت می شوند.
Kloeckner Metals دارای تیرهای A36 S، A572-50 S و A992 S است.
پرتوهای W
W در نام خود به “فلنج های پهن” اشاره دارد. تفاوت اصلی تیرهای W در موازی بودن سطح فلنج داخلی و خارجی است. علاوه بر این، تیر کلی باید دارای عمقی باشد که حداقل برابر با عرض فلنج باشد. معمولاً عمق آن به طور قابل توجهی بیشتر از عرض آن است.
یکی از مزایای تیرهای W این است که فلنج ها ضخیم تر از تار هستند. این به مقاومت در برابر استرس خمشی کمک می کند.
در مقایسه با تیرهای H یا S، پرتوهای W دارای بخش های استاندارد بسیار بیشتری برای انتخاب هستند. با توجه به اینکه آنها دارای طیف وسیع تری از اندازه هستند (کوچکترین آنها W4x14 و بزرگترین آنها W44x355 است) آنها همچنین به عنوان متداول ترین تیرهای مورد استفاده در ساخت و ساز مدرن در سراسر جهان در نظر گرفته می شوند.
Kloeckner Metals با افتخار تیرهای A992 W، A709-50 W، A572-50 W را در اختیار دارد.
پرتوهای H
اشکال H بزرگترین و سنگین ترین تیرهای موجود هستند و می توانند بارهای وزن بیشتری را تحمل کنند. گاهی اوقات آنها را HP، H-Piles یا شمع های یاتاقانی می نامند که از استفاده آنها در پشتیبانی پایه های زیرزمینی (ستون های باربر) برای آسمان خراش ها و سایر ساختمان های بزرگ ناشی می شود.
مشابه با پرتوهای W، تیرهای H دارای سطوح فلنج داخلی و خارجی هستند که به موازات یکدیگر قرار دارند. با این حال، در تیرهای H، عرض فلنج ها تقریباً با عمق تیر برابر است. پرتو همچنین یک ضخامت یکنواخت را در سراسر نمایش می دهد.
تیرها به عنوان پایه ای برای پشتیبانی در بسیاری از ساخت و سازها و پروژه های مهندسی عمل می کنند. آنها فقط یک شکل فولادی ساختاری هستند، اما با انواع تیرهای موجود، خوب است که بتوان آنها را از هم متمایز کرد.
پرتوهای h، پرتوهای w و پرتوهای s چه مشترکاتی دارند؟
تفاوت بین پرتوهای H، پرتوهای W و پرتوهای S را فراموش کنید. چه وجه مشترکی با هم دارند؟
تیرهای H، تیرهای W و تیرهای S همه انواع تیرها هستند. تیرها به طور کلی به دلیل ظرفیت خمش تحت تنش زیاد به جای کمانش انتخاب می شوند. بیشتر تیرها از فولاد سازه ای یا فولاد با مقاومت بالا و کم آلیاژ ساخته شده توسط سازنده فولاد سازه استفاده می کنند. انواع مختلفی از تیرها را در طیف گسترده ای از کاربردها، از جمله قاب های ساختمانی در ساخت و ساز، پل ها و اهداف کلی سازه ای، با نوع تیر که بر اساس کاربرد خاص تعیین می شود، پیدا خواهید کرد.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: WHAT IS THE DIFFERENCE BETWEEN AN H-BEAM, W-BEAM, AND S-BEAM?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *